Дан матерњег језика у Горачићима
Tabla
12:00:00
0
Јелена
Ивановић, ОШ „Горачићи“ Горачићи
И овог 21. фебруара у Основној школи
„Горачићи” у Горачићима обележен је Дан матерњег језика. Наставник
српског језика Чедомир Сандић одржао је јавни час у коме су учествовали ученици
осмог разреда.
Час је започео химном акције Негујмо српски језик у извођењу Чаролије.
У првом делу часа ученици су се
најпре упознали са пореклом језика, односом језика и писма, друштвеном
условљеношћу језика, обележавањем Дана матерњег језика у Галерији Бабка у
Ковачици, јер су у тој општини у службеној употреби српски, словачки, мађарски
и румунски језик. Било им је интересантно да нешто више сазнају о тзв. пиџин
језицима, али и да чују занимљивости о томе колико може један човек да научи
језика, као и шта је то што повезује све језике (сви имају вокале и консонанте,
при чему ниједан језик нема мање од три вокала, сви имају властита имена) а, с
друге стране, по чему се језици разликују.
У другом делу часа ученици су радили
у групама. Пошто ученици осмог разреда изучавају однос дијалеката и књижевног
језика, као и коришћење речника, енциклопедија, имали су задатак да у Вуковом Српском рјечнику и Речнику српскога језика Матице српске откривају значења речи које
свакодневно употребљавају, али и оних загонетних. Прва група добила је примере
из књижевних дела, али и да повезују синониме речи из савременог српског језика
са архаизмима.
Друга група имала је задатак да
тумачи значења устаљених израза (фразеологизама) на основу контекста, али и да
правилно употребе речи како би настао фразеологизам.
Англицизама је из дана у дан све
више, па се може говорити о мешању српског језика с енглеским и учвршћивању
хибридног језика који одступа од својих норми, а бива употребљаван према
нормама енглеског језика. Англицизми се преузимају и онда кад је то потребно, и
онда кад није. Неки су обогатили наш језик (милкшејк,
ДВД, интернет, бестселер...). Трећа група бавила се заменом непотребних
англицизама српским речима и језичким конструкцијама које нису у складу са
нашим језичким правилима (без да, два у
један, за понети, оженити Марију...).
Разговарало се о томе да ли је
употреба страних речи мотивисана неутемељеним, али чврстим веровањем појединаца
да је њихово коришћење у говору и писању модерније, отменије, јер ствара утисак
припадности надмоћнијем културном и језичком обрасцу, у првом реду америчком.
Све што се преузима из других језика
требало би да се прилагођава с мером и знањем. Поштуј туђе, али пре свега –
негуј и поштуј сопствени језик!