Стваралаштво

Представљамо

Вести

Упознај Србију

Регионална сарадња

Одрасли за децу

Слободно време

Златни радови

Изложба

» » » Белма Мустафић - Прича из мог завичаја


Unknown 07:33:00 0


Ениса Кајевић, ОШ „Рифат Бурџовић Тршо“, Нови Пазар

Прича из мог завичаја

Ми, дјеца, највише волимо породична окупљања у кући нане Ћаме. Ова крепка старица, живих очију и избраздана лица има мехко срце пуно љубави. Свака бора на њеном лицу одаје дубоко скривену тугу коју је оставила у неким прохујалим временима, храбро корачајући кроз живот и носећи тешко бреме туробног, али ипак богатог и испуњеног живота. Њене приче су занимљиве и поучне. Да се не заборави...
„Била је зима, децембар, 1943. година, вријеме рата, снијег до кољена. Кренули смо од Шиповица ка Новом Пазару. Мраз је уједао испијена лица, дах се ледио, вјетар хуктао и носио све пред собом. Зуби цвокоћу, а руке се грче. Склонили смо се у неку напуштену брвнару, оронулу, ни пенџера није имала. Били смо беспомоћни, гладни, промрзли, исцрпљени. А ја сам у трбуху носила дијете. Било ми је то прво дијете, имала сам непуних шеснаест година.”
Нана Ћама уздахну, очи јој се напунише сузама. Преко блиједог лица јој прође тамна сјенка и брада поче да дрхти. Слабашном руком обриса сузе, застаде,  узе даха, попи гутљај кахве из њезина филџана и настави: „Кућа нам је изгорјела, запалили су је душмани. Бјежали смо са два завежљаја на леђима, у њима је било све што нам је остало, а скоро ништа, изузев мало чамашира. Хране нисмо имали. Ја слаба и немоћна. Било нас је десетеро. Преноћили смо у брвнари. Како се зове то мјесто, више се не сјећам. Ујутру смо настављали пут у непознато. Не зна се ко је био исцрпљенији, ја или твој дјед Емин, или пак амиџинице Хафиза и Џанумханка. Грецали смо по дубоком снијегу у поцијепаним опанцима пуним леда. Била сам све слабија и осјетих бол по дно трбуха. Бол ме покоси те падох у снијег. Притрчала ми је Џанумханка и помогла да на свијет дође твој рахметли дајо. Поцијепала сам са себе одјећу. Умотала дијете у сухе хаљине да му буде топлије. Мени су дали сухе чакшире. Исцрпљена, наслонила сам главу на један камен који ми је у том тренутку био мехкан попут најудобнијег јастука. Нисмо се смјели задржавати на путу, јер су душмани могли наићи сваког трена. Кренусмо. У наручју сам носила Хасана  којег смо добро умотали. Само му је носић вирио. Дуго смо пјешачили, Хасан је спавао. Када се пробудио мало је јео, а ја сам га пресвукла и опрала му закрпу на Лиму и привила је на груди да се брже осуши. Дијете је плакало па се умирило. Гледало ме њежно својим милим окицама. Ја сам га пољубила. Хасан је затворио очи и није се више пробудио.“
Нана Ћама је имала још петеро дјеце: два сина и три кћери. Туга и бол које је доживјела те ратне године изгубивши своје прворођенче нису утихнули упркос времену које је неумољиво текло.
Њене приче и даље сви препричавамо.


Белма Мустафић, VIII разред

«
Next
Новији пост
»
Previous
Старији пост